Arrow
eweUntitled-1

PRZEDŁUŻENIE TEATRU

5 - 6 LUTEGO 2021

 

Zapraszamy do zapoznania się z dwudniowym programem online złożonym z rozmów, pokazów prac artystów i wydarzeń na żywo, towarzyszącym kolejnej odsłonie projektu wirtualnych pracowni. 

Projekt Open Studios powstał z potrzeby i tęsknoty za spotkaniem, inspiracją i możliwością pobudzenia myśli oraz emocji, tak charakterystycznych dla medium teatru. Został zaproponowany artystom, badaczom i odbiorcom teatru w odpowiedzi na ograniczenia mobilności i funkcjonowania życia społecznego w związku z pandemią i aby przeciwdziałać stanowi izolacji.

 

We współpracy z interdyscyplinarnym centrum kultury Onassis Stegi w Atenach rozwijamy od tego momentu platformę współpracy i wymiany w międzynarodowym kontekście. Jest to przestrzeń dla eksperymentu i niezobowiązującego poszukiwania (nieznanych jeszcze) form teatru bliskiej przyszłości. Bez konieczności tworzenia skończonych prac, proponujemy refleksję nad tym, jak możemy razem tworzyć, rozwijać się i spotykać się poprzez sieci, platformy i technologie. Wspólnie kreujemy tymczasową społeczność, opartą na wymianie doświadczeń i wiedzy, poznając zarazem szeroką paletę estetyk, narzędzi i praktyk, proponowanych przez artystów z Polski i ze świata. 

PIĄTEK, 5 LUTEGO 2021

Cały dzień / Pracownia Edit Kaldor / dokumentacja wideo / ENG
Duch w maszynie. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka

→ Dokumentacja video dostępna cały dzień od 5 lutego

W wirtualnej pracowni Edit Kaldor wraz z grupą innych artystów badała niejasny obszar zależności między ludźmi a urządzeniami mobilnymi. Punktem wyjścia było przekonanie o prawdziwości obserwacji Marshalla McLuhana dotyczących urządzeń mobilnych, które stanowią nasze przedłużenie, mając szczególnie na uwadze sposób, w jaki odnosimy się do naszych telefonów komórkowych, które w dużej mierze stały się częścią naszej tożsamości. Artyści zgłębiali, odkrywali i kwestionowali własne intymne relacje z nimi. Otwarciu pracowni towarzyszy materiał wideo dokumentujący wspólne poszukiwania i eksperymenty.

17.00 - 18.45 / Pracownia Wojtka Ziemilskiego / prezentacje artystów / ENG
Uwolnić rzeczywistość. Laboratorium spektaklu dokumentalnego online. 

→ Udział w prezentacji poprzez platformę Zoom.

Pracownia Wojtka Ziemilskiego porusza problematykę pracy z tekstem i obecnością w projektach realizowanych w sieci. Artystom biorącym udział w sesjach laboratoryjnych zaproponował namysł nad formami spektaklu internetowego, wychodząc od dokumentalnego materiału zaproponowanego przez uczestników. Przez kilka tygodni grupa eksplorowała różne możliwości tworzenia z wykorzystaniem platform, aplikacji i prostych narzędzi cyfrowych, zastanawiając się nad tym jak tekst jest przetwarzany, odbierany i performowany. Podczas wydarzenia, które odbędzie się na platformie Zoom, zostaną zaprezentowane różnorodne propozycje artystyczne uczestników, wypracowane podczas kilkunastu sesji.

19.00 - 20.15 / Artist talk / ENG
Teatr i jego przedłużenia

→ Rozmowa będzie streamowana na www.facebook.com/studio.teatr

W rozmowie z Konstantiną Georgelou, teoretyczką sztuk performatywnych, Edit Kaldor i Wojtek Ziemilski opowiedzą o tworzeniu projektów teatralnych w oparciu o technologie i urządzenia komunikacyjne. Spotkanie poświęcone będzie refleksji nad możliwościami, jakie oferuje zdalna praca w sieci, mając na uwadze również takie zagadnienia, jak polityki uczestnictwa, modele odbioru i strategie brania udziału online. Punktem wyjścia staną się dotychczasowe projekty i przedsięwzięcia badawcze zaproszonych artystów, w tym doświadczenia i wnioski z autorskich, wirtualnych pracowni prowadzonych przez nich w ramach Open Studios.

Goście:
Edit Kaldor (Niderlandy/Węgry), Wojtek Ziemilski (Polska)
Prowadzenie:
Konstantina Georgelou (Grecja/Niderlandy)

Transmisja:
na profilu FB teatru STUDIO
Czas trwania:
75 min.

Edit Kaldor
twórczyni teatralna i pisarka, uznawana na świecie za wyjątkowy głos we współczesnym teatrze. Jej twórczość charakteryzuje się specyficznym połączeniem konceptualnego, świadomego formy podejścia do teatru z tonem osobistym i wymiarem społecznym. W swojej pracy często wykorzystuje media cyfrowe i interfejsy, skupiając się na metaforycznych i teatralnych możliwościach codziennego korzystania z technologii. W ostatnich latach prowadziła zajęcia, wykłady i kursy mistrzowskie w szkołach artystycznych w Holandii, Belgii, Norwegii, Niemczech i Danii. Ponadto prowadzi w Norweskiej Akademii Teatralnej wieloletni artystyczny projekt badawczy  dotyczącym nowych praktyk estetycznych i społecznych we współczesnych przedstawieniach. Obecnie pracuje nad nowym projektem, w którym zajmuje się poszerzaniem rzeczywistości za pomocą telefonu komórkowego i ukrytych elementów performatywnych w przestrzeni publicznej.  

Wojtek Ziemilski
reżyser teatralny, artysta wizualny. Pracuje na pograniczu sztuk, czerpiąc z różnorodności sztuk performatywnych. Jego prace były prezentowane podczas takich wydarzeń jak Ruhrtriennale, Praskie Quadriennale czy Zürich Theater Spektakel oraz są obecne w repertuarach teatrów w Polsce. Ziemilski rozszerza ideę spektaklu dokumentalnego. Jego prace często kwestionują status widza i możliwość działania. Korzystając z takich narzędzi jak Devising, Real Time Composition oraz odniesienia do świata sztuk wizualnych i rozmaitych mediów, tworzy światy łączące doświadczenie estetyczne z poszukiwaniem intelektualnym. W swoich ostatnich pracach, m.in. w “Enter the Fullscreen” w Nowym Teatrze, Ziemilski eksploruje możliwość tworzenia spektakli w sieci. 

Dr Konstantina Georgelou
teoretyczka sztuk performatywnych, badaczka i dramaturżka. Wykłada na wydziale mediów i kultury na Utrecht University. Jest tutorką programów magisterskich dla artystów - DAS Choreography i DAS Theatre w Amsterdamie. Jej zainteresowania badawcze dotyczą praktycznych aspektów dramaturgii, (nowego) materializmu oraz uwspólnionego działania. Publikowała artykuły m.in. Performance Research Journal, Performance Paradigm, Maska, Routledge. Współautorka książki The Practice of Dramaturgy: Working on Actions in Performance (Valiz, 2017).

SOBOTA, 6 LUTEGO 2021

Cały dzień / Pracownia Chrisa Kallmyera / pokaz pracy wideo / ENG

→ Praca video dostępna cały dzień na stronie internetowej od 6 lutego

Prezentacja pracy wideo Chris Kallmyera, artysty dźwiękowego i performera mieszkającego w Los Angeles, związanego z California Institute of the Arts. Jego praktyka charakteryzuje się partycypacyjnym podejściem do tworzenia muzyki i do prezentacji jej z uwzględnieniem kontekstu danego miejsca. Interesuje go poszerzanie odbioru o inne zmysły, takie jak dotyk czy smak. Prace dźwiękowe, eseje i interdyscyplinarne projekty artysty gościły m.in. w Pulitzer Arts Foundation, San Francisco Museum of Modern, The Walker Art Center, filharmonii w Los Angeles. Kallmyer jest również autorem muzyki do spektaklu “Metafizyka Dwugłowego Cielęcia” w reżyserii Natalii Korczakowskiej. Praca powstała w trwającej od 2017 r. współpracy STUDIO z CalArts (California Institute of the Arts) z Los Angeles - jednej z najważniejszych amerykańskich interdyscyplinarnych uczelni artystycznych.

13.00 - 14.30 / Artist talk / ENG
Rola wyobraźni w wyizolowanym świecie

→ Rozmowa będzie streamowana na www.facebook.com/studio.teatr

Podczas tej rozmowy spotkamy ze sobą praktyki artystyczne interesujących artystów teatru i sztuk performatywnych z Azji Wschodniej. Łączy ich zainteresowanie nowymi środkami wyrazu poprzez pomysłowe i krytyczne korzystanie z możliwości oferowanych przez nowe technologie. Podczas rozmowy zapoznamy się z ich projektami rozwijanymi podczas pandemii, strategiom pracy z nowymi mediami oraz ich percepcją i doświadczeniami w tworzeniu teatru w Europie i w Azji Wschodniej. Punktem wyjściowym dla rozmowy będzie wyobraźnia, jej ograniczenia i sama potrzeba tworzenia scenicznych światów, w zarówno fizycznych, jak i cyfrowych przestrzeniach.

Goście:
Toshiki Okada (Japonia), Baboo Liao (Tajwan),
Jisun Kim (Korea Południowa)
Moderacja:
Maria Rößler (Niemcy)

Transmisja:
na profilu FB teatru STUDIO
Czas trwania:
90 min.

Jinsun Kim 
czy możemy na nowo przemyśleć systemy, w których funkcjonujemy? To pytanie towarzyszy pracom koreańskiej artystki. Jinsun Kim brała udział w prestiżowej rezydencji Rijksakademie w Amsterdamie i obecnie pracuje w Seulu. Jej wystawy i performanse, między innymi “Deep Present” i “The House of Sorrow” w krytyczny i poetycki sposób wykorzystują modele gier komputerowych, sztuczną inteligencję i silniki graficzne, aby pytać o naturę naszej rzeczywistości i stojącą za nią polityki. Realizacje artystki prezentowano na Kunstenfestivaldesarts w Brukseli, Wiener Festwochen oraz Münchner Kammerspiele.

Baboo Liao
autor ponad trzydziestu przedstawień i projektów teatralnych, swobodnie łączący sztuki wizualne, choreografię, nowe media i współczesny dramat. Jego prace prezentowano m.in w Nowym Jorku, Seulu, Kopenhadze, Awinionie i Paryżu. Otrzymał prestiżowe nagrody, w tym Taishin Arts Award i Asian Cultural Council Fellowship Award. Do jego najnowszych projektów należą: instalacja “Corona Villa”, immersyjne słuchowisko “Chroma: A Derek Jarman Project” i “Am Königsweg” na podstawie Elfriede Jelinek.

Toshiki Okada 
nowator w zakresie formy i kluczowa postać współczesnego teatru japońskiego, jak też jeden z najbardziej docenianych współcześnie twórców teatralnych na świecie. Słynie ze stosowania hiper-potocznej japońszczyzny i unikalnej choreografii. Zespół chelfitsch zadebiutował za granicą w 2007 roku sztuką „Five Days in March”  i od tego czasu zaprezentował swoje spektakle w ponad 70 miastach na całym świecie.

Maria Rößler 
to niezależna dramaturżka mieszkająca w Berlinie. Od ponad dziesięciu lat działa w polu eksperymentalnych sztuk performatywnych oraz współpracuje z szeregiem instytucji, festiwali i miejsc (Vooruit w Ghent, HAU Hebbel Am Ufer w Berlinie, “Foreign Affairs” w Berliner Festspiele). Stale współpracuje z artystami i kolektywami, takimi jak Nuray Demir, Samara Hersch, Zwoisy Mears-Clarke, the rubberbodies collective, Abhishek Thapar. Od 2017 roku Rößler jest członkinią rady programowej festiwalu Zürcher Theater Spektakel. 

16.00 -17.00 / Pracownia Gosi Wdowik / dokumentacja i wydarzenie na żywo / PL
Tam, gdzie Ciebie nie ma

→ Dokumentacja dostępna na stronie cały dzień od 6 lutego.
→ Wejście do pracowni z artystą poprzez aplikację Zoom.

Ostatni rok zmienił sposób, w jaki myślimy o ciele.
Ciało zostaje poddane kwarantannie.
Ciało jest w niebezpieczeństwie.
Ciało jest zagrożeniem.
To za ciałem tęsknimy najbardziej.
Tęskniąc, jesteśmy zawieszeni pomiędzy poczuciem więzi a doświadczeniem braku. 
Często ten brak próbujemy wypełnić: za pomocą technologii próbujemy stworzyć poczucie obecności kogoś, z kim fizycznie nie możemy się spotkać.
Czy bliskość i intymność osiągane przy pomocy technologii mają swoje limity?

Do projektu “Tam, gdzie ciebie nie ma” autorzy i autorki projektu zaprosili dwójkę osób, które za sobą tęsknią. W ramach pracowni Open Studios zorganizowane zostało spotkanie - udostępniliśmy im technologię pozwalającą wypożyczyć ciało, które wypełni fizyczny brak drugiej osoby i w jej imieniu będzie uczestniczyć w tym spotkaniu. Wspólnie zastanawiamy się nad doświadczeniami braku i obecności, nad teorią i praktyką tęsknoty, nad emocjami w czasach zapożyczonej obecności. Podczas wydarzenia zajrzymy do pracowni Małgorzaty Wdowik, która przybliży nam swój kilkutygodniowy proces twórczy i zaprezentuje narzędzia z jakimi pracuje w projekcie.

Koncept:
Gosia Wdowik
Dramaturgia:
Olga Drygas
Wideo:
Michał Stajniak

Uczestnicy:
Olga Stawna, Filip Kasprzewski
Produkcja:
Agata Balcerzak
Czas trwania:
60 min.

s-1
o
d
GI